Bedrijfscultuur bepalen
Hoe verwacht u de juiste mensen aan te trekken als het voor hen niet duidelijk is waar uw bedrijf voor staat? En waarom zouden uw huidige collega’s in godsnaam blijven als de sfeer onder het vriespunt zit? Uw bedrijfscultuur bepalen, is de eerste stap naar meer betrokkenheid, meer werkvreugde en de juiste sollicitanten.
Bedrijfscultuur bepalen: voor wie?
Bedrijven in de technische sector die moeite hebben om hun vacatures in te vullen. Een duidelijke bedrijfscultuur is hét geheime wapen om u te onderscheiden van uw concurrenten.
Groei- en familiebedrijven die veel personeel op korte tijd hebben aangenomen. Of bedrijven met meerdere vestigingen. Twee typische scenario’s waarbij het een uitdaging is om werknemers op één lijn te krijgen en te houden.
Start-ups die vóór ze beginnen aan te werven hun bedrijfscultuur willen bepalen. Waarvoor staan we? Wat voor sfeer willen we op de werkvloer? Om zo een duidelijk verhaal te brengen naar sollicitanten. Zodat u de juiste mensen aantrekt.
Elk bedrijf dat voelt dat er frustraties zijn op de werkvloer. Of dat er een kloof is tussen bediendes en arbeiders. Of uitvoerders en kaderpersoneel.
Bedrijfscultuur bepalen: onze kennis in de praktijk
Stap 1: cultuuronderzoek
Om uw bedrijfscultuur te bepalen, willen wij uw mensen en uw bedrijf leren kennen. Hoe we dat doen? Met een mix van digitale enquêtes en diepte-interviews. Die eerste naar een grote groep. Die tweede met een beperkt aantal werknemers uit verschillende afdelingen.
Stap 2: kennis uitwisselen
Die resultaten overlopen we samen tijdens een workshop met u en uw HR-medewerkers. Wat leeft er écht bij uw mensen? Wat motiveert hen? Waar staat uw bedrijf volgens hen voor? Zo leggen we het interne DNA van uw bedrijf bloot en bepalen we uw bedrijfscultuur. Dat DNA vertalen we in een identiteitskaart. Met daarin de resultaten en conclusies van de enquêtes en interviews. En de kernwaarden die daaruit voortkomen.
Stap 3: de praktijk
Die identiteitskaart bevat ook een praktisch luik voor de volgende stappen, met onder meer een aanzet voor uw brand copy en tone of voice. En een duidelijke oplijsting van de volgende actiepunten: prioriteiten op korte termijn en de werkpunten op lange termijn. Met welke concrete acties verhogen we het werkgeluk en de verbondenheid tussen collega’s?
Die waarden vertalen naar de werkvloer? Wij ondersteunen u met uw interne communicatie zodat uw waarden geen dode letter worden.